Wanneer ik Facebook open, zie ik voornamelijk twee dingen op mijn Tijdlijn. Ten eerste dat gruwelijk irritante jaaroverzicht, waarin ik van iedereen alles moet zien dat ik het afgelopen jaar óók al een keer voorgeschoteld kreeg, en ten tweede paniekposts over ‘de nieuwe privacy policy’ van Facebook.
Los van het feit dat ik me daar nogal aan kan ergeren, moet ik er ook een beetje om lachen. Het heeft namelijk iets bizars, klagen over Facebook… op Facebook. Dat doet me denken aan een artikel dat ik van de week las over ex-Utopiaan Rienk, die liep te klagen over het feit dat hij de publiciteit wilde ontvluchten omdat hij daar niet op zat te wachten. Hetgeen hij dus doodleuk aankondigde in een interview met de Telegraaf. En het AD. En de Volkskrant. Om aan het eind van de week nog tweemaal met uitspraken in de kranten te paraderen. Mopperen op Facebook over Facebook heeft heel weinig zin, verwijder je account dan gewoon of realiseer je dat je al jaren enorm geniet van iets waar je geen cent voor betaalt.
Niets van waar
Maar het meest interessante van alles, is dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is. Er wordt moord en brand geschreeuwd om het feit dat Facebook vanaf 1 januari massaal onze foto’s en profielinformatie gaat gebruiken in z’n advertenties, en dat willen we niet, dat is verschrikkelijk. Ohja, en het is ook nog eens helemaal niet waar, maar dat leest niemand in de blinde paniek. Er veranderen écht wel wat dingen op 1 januari, maar wat Facebook vooral heeft gedaan, is – in het kader van transparantie – duidelijkheid verschaffen met betrekking tot wat het bedrijf met je gegevens doet en mag doen. En je foto’s en profielinformatie gebruiken in advertenties, is daar dus geen onderdeel van.
Of zoals de woordvoerder van Facebook Nederland in niet mis te verstane bewoordingen tegen me zei: ‘Er is niets veranderd in de nieuwe voorwaarden ten opzichte van de huidige als het gaat om adverteren. Facebook werkt al heel lang op dezelfde wijze en daar is niets aan veranderd. Met deze update verandert daar ook niets aan. Wel is het mogelijk dat als vriend Piet de pagina ‘Leen mijn hond’ leuk vindt, jij zijn naam kunt zien verschijnen bij een advertentie van ‘Leen mijn hond’. Dit doet Facebook al een hele lange tijd. Als gebruiker heb je controle over hoe jouw data wordt gebruikt, je dit kunt te allen tijde via een eenmalige ‘opt out’ in je privacy settings bepalen.’
Niets aan de hand
Kortom, er is dus echt he-le-maal niets aan de hand, behalve dan dat de communicatie-afdeling van Facebook dit brandje wellicht wat sneller had kunnen blussen. Dat mensen waakzaam zijn met betrekking tot hun privacy, dát vind ik heel verstandig, zéker als het gaat om het gebruik van een gratis platform als Facebook, dat toch érgens z’n geld aan moet verdienen. Maar waakzaamheid is niet gillend over straat rennen en roepen dat er inbrekers zijn, waakzaamheid is controleren of je huis goed beveiligd is en de deuren en ramen op slot doen.
Aan de andere kant is het misschien maar goed dat al die mensen die moord en brand roepen Facebook vóór 1 januari verlaten. Het zijn namelijk doorgaans deze mensen die hun privacy-instellingen niet op orde hebben, en zonder hen is Facebook inderdaad een stuk veiliger.
Beeld: 123RF